maanantai 7. joulukuuta 2015

Leimahduspisteen testaus



Tässä työssä siis määritimme eri diesel-laatujen leimahduspisteitä Pensky-Martens menetelmällä eli suljetussa astiassa. Työn toteutus alkoi kuten tavallisestikin, eli haettiin tavarat kaapista ja alettiin tekemään. Leimahduspistelaitteen käyttö aloitettiin varmistamalla että laite oli puhdas ja sitten jonka jälkeen kaadettiin testattavaa dieseliä merkkiin asti astiaan. Kun diesel oli kaadettu, laitettiin kansi astian päälle ja avattiin kaasuhana sekä laitettiin virrat päälle laitteeseen. Sitten odotettiin että lämpötila nousee lähelle ilmoitettua leimahduspistettä ja aloitettiin kokeilut. Kun leimahduspiste oli saatu todennettua tai ei päästy siihen, niin laitettiin astia viilenemään ja putsattiin laitteisto uusia kokeita varten.

 Tulokset:
Diesel-laatu
Kirjallisuusarvo, laadullinen ja tyypillinen
Oma tulos
ST1 Polttoöljy
 60*C /64*C
65*C
Biodiesel (2012)
n. 130*C
150*C ei leimahda
ABC smart diesel
50*C/65*C
71*C
Neste pro diesel
57*C /74*C
67*C
ST1 diesel
60*C/63*C
66*C

Johtopäätöksenä voidaan sanoa että biodiesel kestää eniten lämpöä ja täten leimahduspistettä ei voitu saavuttaa koska mittarin asteikko ei riittänyt. Vähiten lämpöä kesti ST1 diesel.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti